Miért foglalkoztat engem a 3D világa, mire használom és mi inspirál benne?
Ezekre válaszolok most ebben a blogban.

Kezdetek

Kicsi gyerek korom óta szerelek ezt azt, és az életem is valahogy e dolog köré rendeződött, miközben a szakmám nem feltétlen lett két kezi. Ennek ellenére a szoftver fejlesztés és a szerelés, építés között sikerült megtalálnom az összhangot, így a kettőt összekapcsolva élvezhetem az alkotás örömét.

Én is játszottam autókkal, karddal, mint más fiúk. A foci helyett azonban jobban éreztem magam egyedül az építő játékaimmal. Az én gyerekkoromban sok ilyen építő játék volt, ma is kezdenek ismét divatba jönni.

Néhány példa:

Mozaik - lyukas műanyag alaplapra lehetett különböző alakú idomogat dugdosni (mint pl. a tetrisz alakzatok) és ezekből képet csinálni. Ez adta később a pixelekkel való számítógépes grafikai alapot.
JAVA - kék műanyag csövecskék sárga dugókkal, kitöltő négyzetekkel. Megmutatta, hogy egyszerű fix alkatrészekből hogyan lehet komplex dolgokat készíteni.
BABILON - Lyukas gömböket a lyukakba dugdosott kis pálcákkal kellett összekötni és dolgokat építeni. Fejlesztette azt a gondolkodást, hogyan lehet ebből a két elemből valamire hasonlító dolgot készíteni (absztrahálás?)
Fémépítő - Különböző gyártótól többféle ilyen játékom volt, lyukas fém alkatrészeket kellett összecsavarozni, tengelyekkel, kerekekkel, fogaskerekekkel és motorral lehetett építeni minden félét.

     

Keresztapám - akikkel együtt laktunk - mindent meg tudott javítani, komoly szerszámkészlete volt, megfigyeltem és barkácsolásaimhoz kölcsön vettem őket. Hamarosan már szerszámokat kaptam ajándékba, melyekkel nagyon boldog voltam. Elkezdtem faragni, repülőgép modelleket készíteni később megismerkedtem az elektronikával. Általános iskolás koromban szinte mindent tudtam ami egy lakásban elektromos szerelést igényel, ehhez hozzáolvastam az elektronikai alapokat főként az Ezermester című újságból.

Tanulmányok

Elektrotechnikai műszerésznek szerettem volna tovább tanulni, de a sors úgy hozta, hogy egy vasút építészeti szakközépben kötöttem ki. Itt találtam egy havert akit szintén érdekelt az elektronika, így együtt tanultunk meg NYÁK lapot készíteni, forrasztani és kisebb áramköröket építeni. Készítettem például fényorgonát. Ugyanitt ismerkedtem meg az informatikával. A tantárgyak keretén belül pedig építőipari anyagismeretekre, a statikai számítások megismerésére, és építőipari gyakorlatokra (falazás, zsaluzás, földmérés, vasúti pályaépítés) tettem szert. Ezek alapján azt hiszem nyogadtan mondhatom, hogy kicsit műszaki beállítottságú vagyok.

Egyetemi éveim alatt programozó matematikusnak tanultam, ami elvitt az informatika irányába. Úgy érzem ebben a világban tudtam igazán kiteljesedni.

Munka

Szoftverfejlesztőként számos termékhez készítettem pixeles grafikát, reklám animációt. Később megismerkedtem a vektoros alkalmazásokkal és a gyorsan fejlődő 3D-s tervező programokkal. Ezeket mind felhasználtam egy-egy kereskedelmi termék nyitóképernyőjéhez, felhasználói felületek kialakításához és a már említett reklámok elkészítéséhez. Fönökömmel (R.I.P.) alkatrészekre bontottunk minden leselejtezett berendezést, motorok, mikrokapcsolók, fénysorompók, és egyébb érdekes alkatrészek után kutatva.

Hobby

A 3D tervező programok bevonultak a hétköznapjaimba, lakásátépítések és bútorkészítések során ezeket használtam. Bővebben olvashatsz róla az alábbi írásaimban:

A sorból nem hiányozhatnak az elektronikai tervező programok sem. Megismerkedtem az Arduinó elektronikai fejlesztő platformmal, így gyakorlatilag bármilyen vezérlést meg tudok valósítani. Ezekből gondolom egyértelműen következik, hogy amikor elérhetővé vált az otthoni 3D nyomtatás technológiája, azonnal rácuppantam a témára és ez lett a következő vágyálom. Ezzel a technológiával válik teljessé a műszaki kibontakozás lehetősége, ugyanis a megtervezett dolgokat elő tudom állítani és elektronikával működőképessé tudom tenni.

Szerencsére mára már nem csak álom, hanem valóság. A 3D printerem a magyar fejlesztésű CraftBot lett.